M.N ON9 SHOP

Service & Produk Dijual oleh Misz Nadea
Hubungi 012 9900254 Untuk Pertanyaan

Photoshop Keyboard Shortcut

Bekerja menggunakan Photoshop sememangnya akan memakan masa bagi yang belum biasa menggunakannya. Untuk pengetahuan anda, sebenarnya photoshop ni dia banyak menggunakan tools atau kaedah yang sama. Bagi yang pro mereka sememangnya sudah hafal setiap shortcut tools2 yang berasa di keyboardnya.

 

Arahan keyboard (Keyboard command) atau pintasan (shortcut) adalah satu cara yang mudah dan cepat untuk bypass beberapa klik mouse jika ingin melakukan perubahan simple.

Berikut adalah beberapa shortcut mengunakan keyboard command. Saya tak menggunakannya selalu tp cukuplah ia akan menjimatkan masa saya sedikit jika saya menggunakannya tanpa perlu klik mouse banyak kali. Untuk pengetahuan anda saya hanya menggunakan command ni hanya untuk Photoshop CS3 tak pernah guna tu yang lain.. tak tahu sama ke tidak..anda cubalah..

1. H (Hand Tool / Alat tangan)

Apabila di zoom sebahagian gambar andaarahan ini membawa alat tangan yang membolehkan cepat panningJugajika alat 
tangan adalah aktif dan anda hold down kekunci Ctrlanda boleh mengezum masuk tanpa mengubah kepada alat zoomBegitu juga, jika anda hold down kekunci Alt, anda boleh zoom keluar tanpa menukar alat.

2. Z (Zoom Tool / Alat zoom)

Arahan ini hanya membawa alat zoom, yang membolehkan anda untuk mengezoomSeperti dengan alat tanganjika anda hold down kekunci Altsementara beralih ke zoom keluar mod (out mod)

3. Ctrl + 0 (Fit On Screen)

Ini adalah arahan yang cepat untuk mendapatkan gambar keseluruhan di depan mata andaCtrl + sifar, bukan huruf "O".

4. B (Brush Tool)

berus adalah alat yang sangat berguna apabila bekerja dengan topeng(mask)dan saya sentiasa menggunakan arahan ini bersama-sama dengan alat tangan dan alat-alat zoom

5. Ctrl + Z (Undo)

Sangat berguna untuk kesilapan kecil kita semua.

6. Tab (Hide & Show Palettes)

7. [ (Decrease Brush size)

mengurangkan saiz berus anda untuk masuk ketempat-tempat yang lebih ketat.

8. [ (Increase Brush Size) 

meningkatkan saiz berus anda untuk kawasanyang lebih besar.

9. Shift + [ (Deacrease Brush Softness)

Pengurangan kelembutan berus sebanyak 25%.

10.Shift + [ (Increase Brush Softness)

Meningkatkan kelembutan berus sebanyak 25%.

Saya biasanya menjalankan kelegapan berus saya sekitar 5% atau 10%tetapi ada beberapa perkara yangmemerlukan lebih kelegapan sedikit. Hanya tekan salah satu daripada nombor 1-0 dankelegapan alat anda akan menukar dari 10% sehingga 100%Jika anda ingin kawalanlebih halustekan nombor kedua dengan cepat selepas yang pertamadan anda boleh mendapatkan apa-apa peratusan yang anda mahu. Jadi menekan 4 akan mendapatkan anda opacity 40%sambil menekan 4 kemudian 3 akan memberi andaopacity 43%.


11.Shift + 1->0 (Tool Flow / Alat Aliran)

ni berfungsi sama seperti pengurup kelegapan (opacity changer) , tetapi anda hanya perlu memegang kekunci Shift semasa anda menekan nombor-nombor.

12. Ctrl + Tab (Next point on curves adjustment / poin next perlarasan keluk)

Apabila menggunakan dialog keluk pelarasan (curves adjustment dialog) ,anda boleh meletakkan kepelbagaian titik di atas lengkung (multiple points on the curve)  dan menyesuaikan mereka dengan sewajarnya. Kadang-kadang anda mahu untuk membuat anjakan yang sangatkecil di mata tersebut dengan nudging dengan papan kekunci, tetapi klik pada titikuntuk mengaktifkan ia biasanya bergerak ke lokasi yang tidak diingini. Gunakan arahanini untuk mengalih tumpuan dari titik ke titik tanpa bergerak mereka di sekitar.

13. Ctrl + Shift N (New Layer / lapisan baru) 

Ini akan membawa kotak dialog lapisan baru dan letakkan lapisan baru di atas lapisan aktif.

14. Ctrl + ALt + Shift N  (New Layer No Dialog)

Arahan ini melangkau kotak dialog tersebut dan hanya meletakkan satu lapisan baru di atas lapisan aktif.

15. Ctrl + Shift C (Copy merge / Salinan digabungkan)

ini berfungsi pada dasarnya seperti arahansalinan, kecuali anda mendapat satu salinan digabungkan imej komposit yang dihantarke clipboard. Arahan ini hanya berfungsi jika anda telah membuat pilihan pada imejyang pertama (gunakan Ctrl + A untuk memilih seluruh), jika tidak, anda akan mendapatsatu salinan apa-apa. Ini adalah berguna jika anda ingin menyalin apa yang anda lihatpada skrin ke dalam fail imej lain atau bahkan lapisan lain. 

16. Ctrl + Alt + Shift E (Stamp visible / setem nyata)

Ini sebenarnya adalah salah satu arahankegemaran saya. Pertama, saya akan membuat lapisan baru kosong di atas timbunan.Kemudian saya akan memilih lapisan baru dan menggunakan arahan ini. Ia pada dasarnya perkara yang sama seperti arahan salinan yang digabungkan, kecuali iameletakkan salinan tepat ke dalam lapisan baru. Saya menggunakan ini untuk mewujudkan adunan lapisan (layer blends), mengasah (sharpening), dan apa-apa jenis lain penyuntingan yang tidak boleh dilakukan bukan-destructively.

17. Ctrl + Alt + Shift K (Show keyboard command )

Jika anda terlupa mana-mana arahan ini, atau jika anda ingin menyemak perintah lain, gunakan ini untuk membawa dialogbantuan tentang kekunci pintas.

okeylah..ni antara yang saya gune.. dan ada lagi yang simple2.. anda semua tahu kan.. so kepada anda yang ada apa2 nak share berhubung ngan shortcut keyboard command ni share lah kat bawah ea.. mungkin saya silap atau ada yang saya tak tahu :)

sebenarnya banyak lagi tp tu lah... ni yang biasa saya guna :D 


*sumber : gogel search :D
Post a Comment